Pages

Tuesday, January 25, 2011

YOUNG INTELLECT MUSLIM

asssalamualaikum.

entry baru, so xbnyk sangat cerita

cerita pasal kem dekat USM . tapi dah lama lepas, baru buat blog lain, so baru la cerita.
betul-betul lepas habis spm ,(spm habis hari khamis , QS.) aku ngn kawan-kawan  yang lain pi kem dekat sana. program tu"YOUNG INTELLECT MUSLIM" .

nak handle sapa yang nak p kem tu memang banyak gila cabaran. Adilla Rahim yang handle . serius cakap memang kesian sangat kat dia. tapi aku memang tabik betul dekat dia. berani ambil risiko. adilla yang urus pasal bas. dia la yang telefon pakcik/abang (sebab masa dilla telefon tanya tetang bas tu adilla panggil pakcik, tapi orang tu suruh panggil abang sebab dia kata dia muda lagi). haha. tak apala, dia mengaku sendiri sudah.
kami sewa bas sebab mula-mula ramai yang nak pi kem tu.tapi tak ramai yang boleh pi. xpa la. bas tu dua hari sewa rm500. memang agak mahal la. tapi kami bahagi sama rata untuk bayar.

pagi sabtu tu, kami semua sampai lambat sikit sebab tunggu kawan-kawan yang lain mai dulu baru kami bertolak. ingat jauh la sangat USM tu. padahal dekat ja pon.

mula-mula aku tahu program tu nak ajar cara kita berdakwah saja dan ada bekas paderi yang dah masuk Islam nak mai. memang teruja sangat sebab nak tahu apa yang bekas paderi tu nak bagi tahu tentang kristian.

terbuka minda aku yang sempit ni bila dengar penceramah-penceramah yang dijemput. sangat tertarik aku dan mungkin kawan-kawan aku yang lain bila ada seorang penceramah ni dia kaji tentang perbandingan agama. tapi masa yang diperutukkan untuk penceramah itu pendek sangat. tapi banyak ilmu yang baru sekarang aku tahu. tapi alhamdulillah, syukur sekurang-kurangnya aku tahu juga.

penceramah yang buat pasal perbandingan agama tu nama dia Mohd Fauzee Bin Hamid .

ustaz ni sebenarnya pensyarah giatmara tanjung. tapi dia kata dia sangat minat pasal perbandingan agama ni, dan dia selalu megkaji.

sikit artikel yang aku salin .
Agama kristian adalah lebih kepada hubungan dengan Tuhan berbanding syariat (hukum-hakam) keagamaan. Agama kristian percaya yang hubungan manusia dengan Tuhan telah terputus dek dosa Adam memakan buah larangan di syurga. (Roma 5:12, 3:23) dan hubungan itu telah dijalinkan kembali setelah Jesus Kristas (tuhan anak) datang kedunia dan disalib sebagai penebus dosa Adam (ibrani 9;11-14, 10 :10 Roma 6:23, 5: 8) yang dikenali denagn dosa warisan. 

memang kalau kita baca artikal tu memang tak logik kan ?. tapi itulah sebenarnya kepercayaan mereka. 

memang program itu banyak buka minda aku sebagai seorang remaja. =)



                              semua ni  wakil pelajar-pelajar SMKA AL-IRSHAD.

ilmu itu ada dimana-mana sahaja!

No comments:

Post a Comment